You are here
Home > JoeMonster > Ciekawostki > 10 rzeczy których mogłeś nie wiedzieć o fototechnice.

10 rzeczy których mogłeś nie wiedzieć o fototechnice.

 Zbiór kilku ciekawostek o których wiedzą przeważnie tylko fototechnicy, ale nie wszyscy!

1. Zespół Szkół Fototechnicznych

Najstarsza w Polsce szkoła fototechniczna mieści się na warszawskich Powązkach. Jej tradycja sięga 1929 roku. W trakcie wojny zajęcia prowadzone były tajnie. Od razu po wojnie przywrócono szkołę do pełnoprawnego funkcjonowania, dlatego jako datę założenia oficjalnie podaje się rok 1945. Szkoła mieści się przy ulicy Spokojnej 13. Otoczona jest cmentarzami: Powązkowskim i Żydowskim. Na końcu ulicy znajduje się siedziba ASP, a pełnego kolorytu dodaje także sąsiadująca izba wytrzeźwień (ul. Kolska)

Jest to szkoła Państwowa i obecnie uczy w trybach:
-Technikum fototechniczne – ukończenie z dyplomem „Technik Fototechnik”
-Szkoła zawodowa – ukończenie z zawodem wyuczonym „Fotograf”

Strona szkoły: www.fotospokojna.com

2. Budowa oka

Podstawą wiedzy fototechnicznej jest nauka o budowie i funkcjonowaniu ludzkiego oka.

Podstawą wiedzy fototechnicznej jest nauka o budowie i funkcjonowaniu ludzkiego oka. Cała fototechnika to tak naprawdę reinterpretacja tego co dzieje się w oku. Ciekawostką jest to, że elementami światłoczułymi na naszych siatkówkach są CZOPKI i PRĘCIKI. Czopki są czułe na barwy, ale potrzebują dobrych warunków oświetleniowych, żeby funkcjonować. Pręciki nie „widzą” barw, jednak są o wiele bardziej czułe. Właśnie dlatego w słabych warunkach oświetleniowych nie rozróżniamy barw. Takie widzenie nazywa się widzeniem wieczornym / nocnym / skotoskopowym / sklotopicznym – widzenie barw to widzenie fotopowe. Niedobór witaminy A wyłącza pręciki z funkcjonowania prowadząc do ślepoty zmierzchowej. W czasach, kiedy ludność nie miała dostępu do dobrej jakości pożywienia ta przypadłość była bardzo powszechna.

3. Srebro

Cała tradycyjna fotografia funkcjonuje na bazie srebra. To właśnie sole srebra są czułe na światło i pozwalają uzyskać obraz.

Cała tradycyjna fotografia funkcjonuje na bazie srebra. To właśnie sole srebra są czułe na światło i pozwalają uzyskać obraz fotograficzny. Sole, a dokładnie halogenki srebra – bromek (AgBr), chlorek (AgCl), jodek (AgJ). Każde zdjęcie na papierze fotograficznym powstaje dzięki halogenkom srebra. Do dziś w zakładach fotograficznych zdjęcia wywołuje się metodami tradycyjnymi na materiałach opartych o srebro. Odbitki wywołane w ten sposób przeważnie są tańsze, trwalsze i dokładniejsze od wydruków cyfrowych.

4. Czerwone światło w ciemni

Czarno-biały papier fotograficzny jest nieczuły na światło czerwone, dlatego w ciemniach czarno-białych używa się czerwonego światła ochronnego.

Czarno-biały papier fotograficzny jest nieczuły na światło czerwone, dlatego w ciemniach czarno-białych używa się czerwonego światła ochronnego. Na tradycyjnych czarno-białych zdjęciach czerwone barwy (części ubioru, róże, wino etc) wychodzą bardzo ciemne. Wykonując fotografię katalogową czerwonego barszczu, czy soku z wiśni, fotograf musiał rozcieńczyć te płyny wodą, tak że w rzeczywistości zostawały tylko lekko czerwone (bardziej przejrzyste), gdyby tego nie zrobił w efekcie miałby zdjęcie czarnej polewki.

5. Oliwkowo-zielone światło w ciemni

W ciemniach barwnych stosuje się oliwkowo-zielone światło ochronne.

W ciemniach barwnych stosuje się oliwkowo-zielone światło ochronne. Jest tam tak ciemno, że przez pierwsze kilkadziesiąt sekund  nie widać nawet włączonej lampy.

6. Dostosowanie do oświetlenia

Po 30 minutach ludzkie oko dostosowuje się do warunków oświetleniowych tak dobrze, że nawet w ciemni można swobodnie czytać gazetę.

Po 30 minutach ludzkie oko dostosowuje się do warunków oświetleniowych tak dobrze, że nawet w ciemni można swobodnie czytać gazetę. Proces ten zachodzi także w drugą stronę, więc po wyjściu z ciemni nie powinniśmy patrzeć na źródła światła, jasne przedmioty, czy w ogóle wchodzić do mocno oświetlonych pomieszczań. Jeśli przed przyzwyczajeniem oczu znajdziemy się w takich warunkach to w naszej siatkówce dojdzie do tak szybkiej syntezy jodopsyny i rodopsyny, że nerw wzrokowy wypełniając się efektami tej syntezy doprowadzi do silnego bólu.

7. Fototechnika w służbie nauce i sztuce

Znany astrofizyk i popularyzator nauki Neil deGrasse Tyson zauważył, że największy postęp w nauce i w sztuce nastąpił dzięki wynalezieniu technik fotograficznych.

Znany astrofizyk i popularyzator nauki Neil deGrasse Tyson zauważył, że największy postęp w nauce i w sztuce nastąpił dzięki wynalezieniu technik fotograficznych. (warto obejrzeć jego występ tutaj: link ENG)

8. Teoria Względności

Ostatecznym dowodem na poprawność Teorii Względności Einsteina były fotografie nieba wykonane w trakcie zaćmienia słońca. Eddington sfotografował na szklanej płycie wycinek nocnego nieba, a następnie sfotografował ten sam wycinek nieba ze słońcem. Masa słońca miała zakrzywić tor światła, jednak fotografowanie przy pełnym słońcu było niemożliwe, dlatego tak ważne były zaćmienia! Pierwsza próba wykonania takiej fotografii była nieudana.

9. Efekt Fotoelektryczny

Albert Einstein nie dostał Nagrody Nobla za Teorię Względności, dostał ją za wyjaśnienie efektu fotoelektrycznego.

Albert Einstein nie dostał Nagrody Nobla za Teorię Względności, dostał ją za wyjaśnienie efektu fotoelektrycznego. Przeważnie kojarzymy jednak jego Nagrodę właśnie z Teorią Względności.

10. Matematyka

Podstawową dziedziną nauki w fototechnice zawsze była chemia, jednak odkąd świat przestawił się na fotografię cyfrową musiała ustąpić miejsca matematyce.

Podstawową dziedziną nauki w fototechnice zawsze była chemia, jednak odkąd świat przestawił się na fotografię cyfrową musiała ustąpić miejsca matematyce.

 

Zapraszam do zadawania pytań w komentarzach, mamy na pokładzie kilku fototechników którzy z chęcią rozwiną niektóre myśli. Będziemy też zbierać kolejne ciekawostki związane z tematami ocierającymi się o fotografię. Zapraszam już teraz do śledzenia!

Oryginał opublikowano na JoeMonster.org

Top
%d bloggers like this: