You are here
Home > Lifestyle > 10 wyników z badań, o które tak naprawdę nawet nigdy nie prosiłeś!

10 wyników z badań, o które tak naprawdę nawet nigdy nie prosiłeś!

Cześć! Startujemy z nową serią, tym razem zupełnie statystycznie badawczą. Na co dzień zajmuję się badaniami rynkowymi i społecznymi w agencji badawczej SW Research i stwierdziłem, że jeśli możemy wykorzystać to na rzecz Internetu i Joe Monstera, to trzeba to zrobić!

Szybki wstęp serii (w miarę)

W każdym kolejnym odcinku zaprezentujemy wyniki z danego zakresu tematycznego. Pod każdym odcinkiem Bojownicy mogą sugerować tematy i pytania do kolejnych odcinków i te też będziemy realizować w miarę możliwości.

W tej serii do pozyskania danych korzystać będziemy z narzędzia OmniWatch48 – jest to cotygodniowe badanie prowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków za pomocą ankiety internetowej (CAWI – Computer Assisted Web Interwiev). Oznacza to, że każdorazowo badamy około 1000 osób, których cechy odzwierciedlają polskie społeczeństwo. 1000 osób pozwala odzwierciedlić przekrój społeczny pod kątem podstawowej demografii z podziałem na takie cechy jak wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, województwo czy zarobki. Liczba 1000 wywiadów wydaje się niewielka w stosunku do pełni społeczeństwa, którego członkiem jest 38 milionów osób, jednak jest to liczba która pozwala uzyskać wyjątkowo reprezentatywne wyniki.

Warto pamiętać jednak o pewnej czułości badania i przy próbie 1000 osób powinniśmy pamiętać, że odpowiedzi, które zostały wskazane przez kilka-kilkanaście osób, nie będą bardzo precyzyjne, a są jedynie „zaproszeniem” do pogłębienie badania, aby otrzymać jeszcze lepsze wyniki.

W tej serii nie chcemy jednak być niesamowicie poprawnościowi  – rzeczywiście używamy prawdziwych i odpowiednio skalibrowanych narzędzi, które obsługiwane są przez profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem – pomimo tego staramy się zachować w miarę luźne podejście do serii.

W tym miejscu możesz podejrzeć dokładne wyniki w formie tabeli – klik link.

Tak więc zacznijmy od odwiecznego problemu internautów!

 

#1. Sernik z rodzynkami czy bez?

Statystycznym zwycięzcą odwiecznej walki jest sernik z rodzynkami, ale czy będąc typową babcią piekącą serniki na rodzinne przyjęcia możemy po prostu iść w ciemno w rodzynki? Otóż nie tak prędko. Wśród kobiet preferowanym sernikiem jest ten bez rodzynek (34% bez rodzynek vs 31% z rodzynkami), a wśród mężczyzn ten z rodzynkami i tutaj różnica to aż 43% dla rodzynek vs 23% bez rodzynek, co oznacza, że niemal dwukrotnie więcej mężczyzn ma preferencję rodzynkową. Ciekawą tendencję obserwujemy też w przypadku podziału na wiek, im starsi jesteśmy, tym bardziej rodzynki w serniku są dla nas bardziej pożądane, kto wie, być może są nawet wyznacznikiem swego rodzaju luksusu. Osoby w wieku do 24 lat są najbardziej skrajne i wśród nich sernik z rodzynkami preferuje co piąty badany (21%) a bez rodzynek niemal dwóch z trzech (aż 63%)! Ta tendencja odwraca się z wiekiem i wśród osób w wieku 50+ aż 42% osób woli sernik z rodzynkami, a jedynie 14% ten bez sułtańskiego dodatku. Dodatkowym smaczkiem niech będzie to, że im więcej zarabiamy, tym bardziej skłaniamy się w kierunku wersji z rodzynkami.

Jeśli chcesz zawsze trafić z sernikiem, to wnukom zrób raczej ten bez rodzynek, a starszym i bogatszym ten z rodzynkami.

 

#2. Kurczak czy 4 sery?

Parę lat temu jeden z internautów poprosił o pomoc w wyborze posiłku na wieczór, przedstawiając swój zbiór dwóch pizz z popularnego dyskontu. Poprosił internautów o głosowanie z pomocą plusów na jeden ze smaków, a był to 1) Kurczak 2) Cztery sery. Od tamtego momentu mijają już 4 lata, a wynik głosowania wciąż jest równy (na tę chwilę 3014 – kurczak oraz 3014 – 4 sery). Autor wpisu pewnie nie spodziewał się, jak wielkie poruszenie sprawi tym zapytaniem a już na pewno nie tego, że po 4 latach jakaś agencja badawcza postanowi sprawdzić, która z tych pizz jest rzeczywiście bardziej pożądana. Otóż jak widzimy, jest to pizza z 4 rodzajami sera.

Istnieje związek preferencji z wiekiem i ludzie do 24 wieku są bardziej skłonni zjeść pizzę z kurczakiem (41%) od tej z serem (27%), a następnie z wiekiem wszystko się zmienia i już po 50 r.ż. zdecydowanie wolimy ser (32%) od kury (18%).

[źródło]

#3. Kebab z kurczakiem przegrywa

Większości z nas ciężko jest sobie wyobrazić, że można jeść ten drugi rodzaj kebsa, tymczasem okazuje się, że preferencje co do kurczaka i wołowiny/baraniny są bardzo wyrównane. 42,2% osób jedzących kebaby wybrałoby ten z kurczakiem, a 44,6% ten z baraniną lub wołowiną (termin ze względów historycznych używany jest zamiennie, ponieważ klasycznie w kebabie z baraniną znajdowała się wołowina, a i to nie zawsze bez dodatku innych mięs).

Chyba bez większych zaskoczeń, ale ze zdecydowanym potwierdzeniem musimy tutaj dodać, że kobiety chętniej sięgają po kurczaki (51,4%) a mężczyźni mniej chętnie (31,2%)

#4. Białe wino mniej chętnie, ale dlaczego?

Wino czerwone wydaje się jedynym właściwym i eleganckim winem, którym zachwycają się kiperzy i znawcy win, jednak czy ta niechęć do win białych jest czymś spowodowana? Tego nie wiemy, czekamy na ciekawe sugestie w komentarzach – w kolejnym odcinku będziemy dopytywać o spożywanie trunków, więc będziemy mogli go rozszerzyć o najciekawsze pytania.

 

#5. Placki na słodko to temat tabu

Tak, drodzy Państwo, choć dla wielu z nas jest to szokiem, to aż co czwarty Polak jedzący placki woli je jeść na słodko. Placek posypany cukrem jest zdecydowanie słodki, ale czy ten ze śmietaną jest na słodko, czy na słono? Zapraszamy do dyskusji.

#6. Czy szpinak jest znienawidzony?

Od dzieciństwa słyszałem o nienawiści do szpinaki i prawdopodobnie przez tę głęboko zakorzenioną w starszym pokoleniu nienawiści do zielonych liści bogatych w żelazo, sam spróbowałem szpinaku dopiero kiedy byłem już dorosłym człowiekiem. Od tego czasu jestem wśród 59% Polaków, czyli szpinak lubię. 30% Polaków zdecydowanie szpinaku nie lubi, a 11% nie ma szczególnego zdania lub nigdy szpinaku nie próbowała.

Szpinak według deklaracji lubi aż 66,7% kobiet i 51% mężczyzn, a nie lubi go 24,9% kobiet i aż 35,9% mężczyzn. Jak widać, mamy większe szanse na trafienie ze szpinakową kolacją, jeśli zapraszamy na nią kobiety.

Wcześniej wydawało mi się, że nienawiść do szpinaku wyniesiona została z dawnych szkolnych i zakładowych stołówek, gdzie szpinak rzeczywiście był bardzo źle przyrządzany, jednak badanie nie wykazało szczególnych różnic w preferencji szpinakowej ze względu na wiek. Po prostu część z nas za nim nie przepada i może to nie mieć większego związku kulturowego czy społecznego.

 

#7. Mleko do płatków

Mleko do płatków czy płatki do mleka? Większość z nas najpierw wsypuje płatki i potem zalewa je mlekiem. Wróć, większość z nas w ogóle nie je płatków z mlekiem, ponieważ tylko 47,2% z nas deklaruje przygotowywanie sobie tego rodzaju posiłków.

Widzimy tutaj, że 65,2% osób daje najpierw płatki, a 25,7% najpierw mleko i te osoby mogą się ze sobą kłócić i iść w zaparte, że ich sposób jest lepszy, a ten drugi to jakieś barbarzyństwo, ale w tym momencie wszyscy powinni odwrócić wzrok na 9% tych osób, które nie mają preferencji i robią to raz tak raz tak! Co jest z wami nie tak!?!!??

 

#8. Co to są ogórki korniszone?

Jedyną poprawną odpowiedzią pod kątem technicznym i językowym są „ogórki korniszony”, czy w liczbie pojedynczej „ogórek korniszon” a także w odmianie „ogórek korniszonowy”, a zadaliśmy to pytanie z jednego tylko względu. Często można spotkać się z określeniem „ogórki korniszone”, które jest przede wszystkim absolutnie niepoprawne, a powstało prawdopodobnie przez spodziewaną analogię do ogórków kiszonych, gdzie mamy przymiotnik „kiszone” pochodzący od czasownika „kisić”, a więc ogórki korniszone miałyby być pewnie efektem jakiegoś korniszonienia. Nic z tych rzeczy, a przede wszystkim pamiętajmy o tym, że w zależności od techniki sporządzania i rodzaju ogórka mamy kilka różnych rodzajów i są to m.in.: ogórki korniszony, ogórki konserwowe, ogórki kiszone, ogórki kwaszone (tak, kwaszenie i kiszenie to różne procesy).

 

#9. Wszystkie Roberty to dobre chłopaki

Czy ktokolwiek inny mógł wygrać? Oczywiście, że mógł to być jedynie Robert Makłowicz choć bardzo wysokie pozycje pozostałych kandydatów i tak zaskakuje!

No i przede wszystkim: kim jest Remigiusz Rączka?

Jeśli chodzi o niezwykle ostatnio popularnego w internecie Roberta Makłowicza to można zauważyć, że jego poparcie rośnie wraz z rosnącym wykształceniem respondentów. Pan Robert ależ-on-żre-ten-koper Makłowicz ma też więcej fanów wśród mężczyzn niż wśród kobiet, które z kolei jako autorytet najczęściej wskazują Panią Magdę dlaczego-to-jest-ku*wa-mrożone Gessler.

Pan Robert ma za to największe poparcie wśród młodych. Wśród respondentów do 24 r.ż. Pan Robert uzyskał 32,1% poparcia a druga Magda Gessler ma dopiero 22% głosów. Czy młodzi ludzie aż tak lubią szlaki westfalskiej kiełbasy i 30-minutowe wtrącenia historyczne na temat księcia Franciszka między obieraniem cebuli a blanszowaniem marcheweczek? Zapewne nie, bo Pan Robert jest w internecie po prostu niezwykle przyjazny i memo-genny, a gdyby podpisał umowę z McDonald’s to pewnie pobiłby rekordy młodego Matczaka.

 

#10. Część osób woli jeść w łóżku niż przy stole

Tutaj tą najbardziej „szokującą” dla wielu z nas informacją jest to, że mając do wyboru każde z miejsc w domu do zjedzenia obiadu co dziewiąta osoba w naszym kraju wybierze łóżko lub kanapę, zamiast zjeść „jak człowiek” przy stole. Wśród kobiet jest to 14,1% a wśród mężczyzn 9%. Wśród młodych to aż 22,3% a wraz z wiekiem wskazanie spada do 6,9% u osób powyżej 50 lat, choć niektórym z nas już po 30 zaczęło się nieco trudniej wstawać z kanapy, a co dopiero z talerzami w dłoni.

 

#11. Jak wódeczka to jak?

W następnym odcinku spytamy o spożywane alkohole, a w międzyczasie zapraszamy do obstawiania, która z form spożywania wódeczki wygra?

Tak więc mamy 3 zadania dla Bojowników:

  1. odpowiedź na powyższe pytanie
  2. zadawanie pytań i nadawanie kierunków do kolejnych odcinków
  3. komentarze o tym, że „jak wychodzisz z psem na spacer” i inne, które będziemy mogli w jasny sposób wyjaśnić.

 

 

Artkuł pierwotnie opublikowany na Joe Monster

Piotr Iskra
Piotr Iskra - z życiowych dokonań najbardziej znaczącym będzie to, że nie ukończył szkoły podstawowej. Mimo wszystko "Nie ma wymówek!" #noexcuses
https://www.instagram.com/piotriskra/

Dodaj komentarz

Top
%d bloggers like this: